Tisztelt Közlekedésbarátok! Egy jó hírrel szolgálhatunk! Alapítványunk egy újabb járművet mentett meg az enyészettől.
Rengeteg kutatómunka, hosszas előkészítés, bonyolult szervezés és sok áldozat után kalandos és kimerítő járműmentés során
Alapítványunk tulajdonába került az SZKV-nál T6-281 pályaszámon létezett Ikarus 280T típusú trolibusz. A troli selejtezését
kivetően Szeged mellett a tanyavilágban talált új funkcióra. Tulajdonosa anyagtárolásra használhatta.
A trolibusz meglétének "legendája" régóta élt a köztudatban, csak épp nem nagyon tudta senki sem merre keresse.
Alapítványunk elhatározta, hogy a legenda nyomába ered. Az internet és pár a környéket jobban ismerő közlekedésbarát
segítségével elkezdődött a nyomozás. A jármű megtalálása után körülményesen de sikerült az utolsó tulajdonos nyomára
akadni, ugyanis az évek során a troli más tulajdonába került. Ezután egy több fordulós, soktényezős monstre
tárgyalássorozat vette kezdetét, ami nem volt zökkenőmentes, de végül az erőfeszítésünket siker koronázta. Az alagút vége
felé a célegyenesben a mentési akcióba becsatlakozott a Tisza Volán és az SZKT is. A Tisza Volán szolgáltatta a troli
vonatatásához szükséges vontatót, Ikarus 266-os autóbuszunk kölcsönözte a szállításhoz nélkülözhetetlen kerekeket, és az
SZKT szolgáltatta az eszközök kiszállításához a teherautót valamint a tároló helyet is, mert a trolibuszunk sok év kihagyás
után régi otthonában az SZKT Körtöltés utcai trolibusz telepén lett elszállásolva. Itt várja majd, hogy hozzáértő és lelkes
emberek keze alatt majd valamikor ő is csatlakozhasson a szegedi tömegközlekedés nosztalgia állományához.
A jármű rövid élettörténete:
A Ganz Villamossági Művek kezdetben két prototípus szaggatós trolibuszt gyártott 1980-ban. Az első jármű tesztelésre és
bemutatókra készült, budapesti próbafutásai után bemutatón járt a tavaszi BNV-n, majd az NDK-ban. Lipcsében az őszi
nemzetközi vásáron volt kiállítva, majd ezután Weimarban volt forgalomban (1980. szeptembere és novembere között).
Valószínűleg a következő évben járt a plovdivi kiállításon, majd Szófiában is próbafutást végzett.
Az első GVM trolibusz tűzpiros fényezésű volt. Mivel külföldi bemutatókra szánták, jobb megjelenést nyújtó bolygóajtókkal
látták el, amelyeket ekkoriban még sorozatban nem alkalmaztak. A jármű szerkezetileg nem különbözött jelentősen az
autóbuszoktól, csak a villamos hajtás következtében kellett a buszokhoz képest változtatásokat eszközölni. Elektromos
berendezése még jelentősen eltért a ma közlekedő sorozattól, leginkább a BBC prototípusaihoz hasonlított. Lényeges eltérés
volt, hogy ez a trolibusz még nem a saját motorjával valósított meg villamosfékezést, hanem egy külön örvényáramú
fékberendezés működött lassítófékként. Ez a motortengelyre volt felszerelve a BBC-trolikhoz hasonlóan. A jármű TK 101
típusú 150 kW-os motorral, valamint egy 39 kW-os benzinmotorral is fel volt szerelve, így korlátozottan önjáró volt.
A troli mechanikus szedőlehúzóval is rendelkezett.
A kocsit 1982-ben végül Szegedre vitték, majd 1984. VII. 19-én állományba is vették T6-281-es pályaszámon.
A trolibusz a '80-as években futott, de 1990 körül villámcsapás érte, elektromos berendezései tönkrementek. Ennek ellenére
még pár évig tárolták a szegedi trolitelepen, míg végül hivatalosan 1996. III. 31-én selejtezték. Szekrényét értékesítették.
Vissza a Főoldalra
Az oldalon szereplő képek kizárólag az alapítvány engedélyével használhatóak fel!
Copyright | Közlekedési Emléktár Alapítvány - Szeged | 2008