Az FVV csuklós villamosok (közismert nevükön Bengálik) szegedi története 1962-ben kezdődött.
Az egy vezetőállásos,
egyoldali ajtós kocsikból több ütemben 10 db (601-610) érkezett a városba. Ezek a kocsik kialakításuknál fogva csak a
hurokfordulókkal rendelkező fővonalon voltak bevethetőek. További járművekre is szükség volt, így 1967-73 között ötajtós,
két vezetőállásos (651-662), majd 1973-79 között tízajtós, két vezetőállásos (801-818) kocsik érkeztek a városba.
Az állomány a nyolcvanas években alkalomszerű beszerzésekkel (611-614, 819-820) gyarapodott tovább.
Alapítványunk 656 pályaszámú villamosát 1971. június elsején vették állományba a Szegedi Közlekedési Vállalatnál.
A kocsi vizsgamenetére az alapítványunk birtokában lévő eredeti jegyzőkönyv szerint a vágóhídi vonalon került sor,
melynek sikeres teljesítése után a dolgos hétköznapok következtek.
A 656-os egészen a kilencvenes évek elejéig lényegében nem különbözött a többi ötajtós társától. Jelentősebb belső
átalakítást jelentett ugyan 1974-ben a kalauzülések megszüntetése, és kívülről is jól látható változás volt a homlokfalon
lévő menetirányjelzők és szellőzőrácsok megszüntetése.
1992-93-ban a 656-ost tanulójárművé alakították át. Újabb hatósági vizsgája a szintén birtokunkban lévő jegyzőkönyv
alapján 1993. március 18-án volt.
Az átépítéssel a járművön több változtatást hajtottak végre. Mindkét végen megnagyobbították a vezetőfülkét,
így az 1-es és 5-ös ajtó a továbbiakban nem az utastérbe nyílt. Ezen ajtók fél szárnya rögzítésre került, az így
feleslegessé vált lépcsőteret emelt padozattal látták el. Oktatói manipulációs pult is kialakításra került, mellyel
különböző hibákat szimulálva nehezíthették meg a tanulók életét, ezzel is felkészítve őket a mindennapokban előforduló
váratlan helyzetekre.
Érdekesség, hogy 1996-ban a súlyos kocsihiány miatt a 656-os normál utasforgalomban közlekedett,
csökkentett utastéri kapacitással, tulajdonképpen háromajtós kocsiként.
1998-ban új fényezéssel és zárlámpákkal látták el a villamost, majd 2002 óta félreállítva és egyre hiányosabb állapotban
tárolták az SZKT Pulz utcai villamos kocsiszínében.
Az utókor számára rendkívül értékessé teszi a 656-ost, hogy tanulókocsi mivoltával összefüggésben néhány átépítést nem,
vagy nem teljesen végeztek el rajta. Megmaradtak például eredeti ablakai, melyeket soha nem váltott fel a többi Bengálira
jellemző Ikarus-ablak, de a bontási munkálatok során észrevettük azt is, hogy az egyik végen az iránytábla helyét sem
lemezelték be, csak festékkel átkenték.
Mindezeket figyelembe véve a 656 ideális alanynak bizonyult egy nosztalgiajármű újjáépítéséhez. A munkálatok jelenleg is
folyamatban vannak, célkitűzéseink szerint gyártáskori állapotában kerül felújításra.
Bóka Krisztián László
(Forrás: villamosok.hu, Nagy István - Elek István - Terhes Sándor: 100 éves a szegedi villamos, a 656-tal kapcsolatos dokumentumok)
Vissza a Főoldalra
Az oldalon szereplő képek kizárólag az alapítvány engedélyével használhatóak fel!
Copyright | Közlekedési Emléktár Alapítvány - Szeged | 2008