Bemutatkozás Projektek Hírek, események
Képek Dokumentumok Felhívások
Linkek Támogatók Érdekességek



A 656 pályaszámú FVV "Bengáli" villamos gyártáskori állapotban történő felújítása.

A 656 megmentése az Alapítványt életre hívó tényezők egyik legfontosabbika volt.
Kezdetben ugyan csak egy Bengáli megőrzésén gondolkodtunk, kiválasztott jármű nélkül, figyelmünk azonban hamar e kocsi felé fordult. Ennek fő oka az volt, hogy a 656-os Bengáli szolgálatának utolsó időszakában tanulókocsiként tevékenykedett, így a többi Bengálira jellemző átalakítások ezen a kocsin nem valósultak meg.
Ennek köszönhetően például Szeged egyetlen eredeti bukóablakokkal rendelkező kocsija maradt. További fontos szempont volt a kiválasztásnál, hogy ötajtós kocsit élesszünk újjá, mivel a Szegedi Közlekedési Társaság rendelkezik egy háromajtós nosztalgiajárművel (609), és egy tízajtós kocsi megőrzését is tervezi.
Az Alapítvány 2007. végi létrejöttét követően rögön megkezdtük a tárgyalásokat a Szegedi Közlekedési Társasággal. Mivel a 656 ekkor már nem az SZKT tulajdonában volt, a tárgyalási folyamat az előzetesen kalkuláltnál jóval hosszabb ideig tartott. Végül a háromoldalú megbeszélések során sikerült egy olyan megoldást találnunk, mely minden tekintetben megfelelt mind a 656 akkori tulajdonosának, mind az SZKT-nak, mind pedig Alapítványunknak.
A tulajdonjog megszerzése után elsődleges célkitűzésünkké a villamos teljes szétbontása vált. Egyrészt szerettünk volna az előkészítő munkák után végre ténylegesen is tenni valamit ezért az öreg villamosért, másrészt viszont nagyon kíváncsiak voltunk a jármű rejtettebb részeinek állapotára.
A 656 már erősen hiányos állapotban került a tulajdonunkba, így a bontási munkák során különösebb szaktudásra nem volt szükség, azt viszont örömmel tapasztaltuk, hogy a kocsiszekrény korrodáltsága egyes helyeken az általunk vártnál kisebb mértékű volt. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a 656 jó állapotban vészelte át az utóbbi időket, de talán némileg könnyebb dolgunk lesz majd így a későbbiekben.
A szétszerelés és az ezzel összefüggésben elvégzett pontos állapotfelmérés után kerülhet sor munkánk leginkább idő és pénzigényes részére, a villamos gyártáskori állapotban való újjáépítésére. Itt még nem tartunk, de reményeink szerint néhány éven belül egy teljesen megfiatalodott öreg síndöcögénnyel örvendeztethetjük meg a szegedieket, mely gyakori koptatója lesz az addigra szintén megújuló szegedi vágányoknak.


Villamosunk története.






Vissza a Főoldalra
Az oldalon szereplő képek kizárólag az alapítvány engedélyével
használhatóak fel!
Copyright | Közlekedési Emléktár Alapítvány - Szeged | 2008